מרי קסלר לופו - משחיקה לתשוקה מקצועית לאנשי טיפול
"אנו מפתחים את עצמינו על מנת לעזור אחרים, אך אנו גם עוזרים לאחרים על מנת לפתח את עצמינו"                                                                                                                    Pema Chodro
"אנו מפתחים את עצמינו על מנת לעזור אחרים, אך אנו גם עוזרים לאחרים על מנת לפתח את עצמינו"                                                   Pema Chodro
במידה ואתם מתקשים להתמודד עם המצב- פנו לעזרה מקצועית! 
המידע המוגש כאן הינו המלצה בלבד לצורך צמיחה אישית שלכם כאנשי מקצוע




רובינו חווים שחיקה מקצועית ברמה זו או אחרת.

לפי המחקרים - לפחות 50 % מאנשי מקצועות הבריאות יחוו את התופעה ברמה זו או אחרת במהלך חייהם מקצועיים.

כפי שציינתי במאמרים נוספים – תסמיני שחיקה מקצועית מתבטאים כתשישות ב 4 מישורים- גופני, שכלי, רגשי והתנהגותי. (ראו מאמר "
דברים שלא ידעתם על שחיקה מקצועית").
לעתים סימפטומים הם קלים ולפעמים- קיים חשש למצב קליני.
חשוב לזכור שלא מדובר במאורע נקודתי אלא תהליך מצטבר ומתמשך. בכל מקרה של ספק- מומלץ לפנות לעזרה מקצועית.

נניח, זיהיתם שייתכן ואתם סובלים מתסמינים של שחיקה מקצועית.
אל תתנו למצב להרוס לכם חיים מקצועיים (ולא רק ממקצועיים- שחיקה משפיעה גם על התנהלות בשאר תחומי החיים) ולפגוע בפוטנציאל למימוש הקריירה שלכם!
חלק ניכר מהאנשים חשים בושה, חוסר אונים, תסכול, צורך להתבודד, כי בטוחים שהסיבה לשחיקה מצויה בהם.

"איך ייתכן שאני בחרתי לטפל באנשים, וכעת אני עלול לחוש סלידה, לרצות להתחמק מהקשר עם מטופלים, לחכות בקוצר רוח לסיום יום העבודה? כנראה משהו לא בסדר בי. האחרים נראים מרוצים ומתפקדים, אז אני הסיבה והמקור ל"בעיה"- זה מתאר הרבה מהתחושות שאנשי טיפול  יכולים לחוות.

חלק ניכר מהמחקרים בתחום השחיקה מציינים שלרוב הסיבה אינה אישיותית ואינה תלויה ישירות בעובד (אדם מאחורי התפקיד) אלא בתנאי העבודה בשטח: לחץ נובע מחוסר בכוח אדם, דרישות לא ברורות מהתפקיד, יעדים לא מציאותיים, סוג אוכלוסיית המטופלים (כמו: חולים כרוניים, סופניים, ילדים, טיפול נמרץ), צורך לקבל החלטות מכריעות דחופות ועוד.

אז מה תוכלו לעשות בשלב ראשון?

א. תזכרו - אתם לא לבד, סביר להניח שעוד עובדים בסביבתכם מתמודדים "לבד" עם תחושות ורגשות כמו שלכם. בדקו כיצד אתם יכולים לשתף – מישהו שיש לכם אמון בו, עמית שהוא גם ידיד, ממונה, איש מקצוע, חבר או בן משפחה. תמיכה אנושית נמצאה כאחת האסטרטגיות היעילות להתמודדות עם תופעת השחיקה.

ב. ברוב המקרים, הסיבה לתופעה היא חיצונית. ואין צורך לקחת אחריות אישית, להאשים את עצמכם ולהתבייש. הבעיה היא לא בכם!

ג. ביצעו תהליך בירור הגבולות שלכם- האם ייתכן ואתם מעורבים יתר על המידה במה שקורה בעולם העבודה שלכם? האם אתם לוקחים את הסיפורים הקשים "הביתה"? האם אתם לא נוהגים למצוא דרכים יעילות ומותאמות לפריקת מתח ולחץ? מצאו דרך שתאפשר לכם לשמור על עצמיות שלכם. מה שחשים המטופלים שלכם- קשה לעיכול לעתים קרובות, אך לא אתם עוברים את החוויות הללו. הפרידו בין אמפתיה להזדהות, בין מטופלים לעצמכם! במידה ואתם מתקשים לעשות זאת, פנו לעזרה מקצועית.

ד. אל תחכו ואל תקוו שהמצב יחלוף מעצמו, תנקטו גישה פעילה- חפשו פתרונות לשיתוף הסביבה ושיפור המצב.



לפרטים נוספים על סדנאות למניעת שחיקה מקצועית לאנשי טיפול אנא צרו קשר