מרי קסלר לופו - משחיקה לתשוקה מקצועית לאנשי טיפול
"אנו מפתחים את עצמינו על מנת לעזור אחרים, אך אנו גם עוזרים לאחרים על מנת לפתח את עצמינו"                                                                                                                    Pema Chodro
"אנו מפתחים את עצמינו על מנת לעזור אחרים, אך אנו גם עוזרים לאחרים על מנת לפתח את עצמינו"                                                   Pema Chodro
סגנונות התמודדות עם לחץ ומתח תלויי עבודה
מבוסס על המודל "גשר מאח"ד" מאת פרופ' מולי להד (2006)

מאמר מוגש כהמלצה בלבד- לצורך ניהול עצמי כאיש מקצוע ואינו מהווה תחליף לייעוץ מקצועי אישי.
במידה ואתם מתקשים להתמודד בחיי היומיום - אנא פנו לאיש מקצוע בהקדם!




לא פעם אנחנו עלולים לחוש מתח בסיום יום עבודה (כאירוע חד פעמי) או לאורך תקופה מסוימת (כתהליך מצטבר).

מתח יכול להתבטא בגוף, מחשבות או ברגש: עצבנות, עייפות, דאגה, פחד, כאבי ראש, חשש, תשישות, הפרעות שינה, מחשבות טורדניות ועוד.

כדי להתמודד באופן יעיל עם אתגרים מקצועיים, עלינו ללמוד "לפרוק" מתח באופן יעיל, על מנת למנוע פגיעה ממושכת ברווחתינו נפשית ופיזית. לכל אחד מאיתנו ישנם סגנונות מעודפים ל"פריקת" מתח והתמודדות עם מצבי לחץ.

מהי התמודדות? (ציטוט מתקציר מאת פרופ' מולי להד)

התמודדות לפי האן (1982) הוא הניסיון להתגבר על קשיי החיים, תוך שליטה ובקרה. זהו מאמץ שבו מגייסים בני אדם, מתוך עצמם ומן החוץ, משאבים וכוחות שיאפשרו להם להגיע לעמק השווה עם בעיותיהם.

דונהם (1984) ציין ארבעה סוגים בסיסיים של משאבי התמודדות:
- משאבים אישיים (גישה חיובית, בניית תוכנית פעולה, תכנון, מנוחה, פעילות פיזית ועוד)
- בין-אישיים (תמיכה חברתית, שיתוף)
- ארגוניים (יעוץ, הדרכה, השתלמות)
- קהילתיים (חוגים, סרטים, יעוץ וטיפול)


 מודל החוסן הרב ממדי

פותח על ידי "המרכז לשעת חירום" שנוסד ב- 1981 על ידי פרופ' מולי להד. המודל מציע שבעה מרכיבים להתמודדות יעילה עם חשיפה לאירועים טראומטיים או משבר.

המודל מציע 6 ערוצי התמודדות יעילה.

BASIC-PH  או בעברית גש"ר מאח"ד

אנחנו נעשה התאמה של המודל לצורך התמודדות עם מתח ולחץ תלויי עבודה.
 
גוף, פעילות אקטיביתשכל 
היגיון
רגש
ביטוי רגשי
מערכת אמונות
השקפת העולם
דמיון 
ויצירתיות
חברה
 
תנועה נמרצתניתוח מצב,
תיאור עובדות
ביטוי גלוי:
כעס, צער
רוחניותפיסולמשפחה      
ספורט,
פעילות גופנית
איסוף מידעבכי, צרחה,
צחוק
דת, תפילהקריאהרשת 
חברתית
טכניקות
הרפיה
תכנון  וארגוןשיתוף
בין-אישי
טקס אישי/קבוצתיכתיבהחברים
טכניקות
נשימה
הגדרת יעדיםביטוי על ידי
יצירה
ערכיםציורמנהיגות
סידור
וארגון בית
חשיבה חיוביתכתיבה, שירה, ריקודפילוסופיהדמיון מודרךתפקיד
חברתי
שירה, ריקודרשימת מטלות
 
טיפוח תקווהחזון עתידיקבוצת
תמיכה
חוג התעמלותלמידה
 
כוח עליוןהדמייהטיפול
  
 
אידאולוגיה ריקודייעוץ
מקצועי
  
 
 צילוםצוות, 
הנהלה
  
 
  קהילה

רצוי לזהות סגנון התמודדות מעודף עליכם ולהפעילו בעת הצורך.
כמו כן מומלץ גם לתרגל ערוצי התמודדות נוספים- על מנת להרחיב רפרטואר ולמקסם התמודדות מוצלחת.

למידע נוסף על סדנאות בנושאי התמודדות עם לחץ-תלוי עבודה אנא צרו קשר